İDARİ, KAMU VE SAĞLIK İŞLERİ KOMİTESİ TOPLANDI
<div><div><span class="yshortcuts1"><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:
"Times New Roman","serif";mso-bidi-font-weight:bold">Cumhuriyet</span></span><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-bidi-font-weight:bold"> Meclisi, İdari, Kamu ve Sağlık İşleri Komitesi
bugün saat <span class="yshortcuts1">10:30’da HP Milletvekili Komite Başkanı Jale
Refik Rogers başkanlığında toplandı. </span></span><span style="font-size:12.0pt;
line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif";mso-fareast-font-family:
"Times New Roman";mso-bidi-font-weight:bold"> <o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";mso-bidi-font-weight:
bold">İdari, Kamu ve Sağlık İşleri Komitesi, gündeminde bulunan “</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Özel Gereksinimli
Bireylerin Eğitimi Yasa Tasarısı”nı görüştü.<o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif""><o:p> </o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;
line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif";mso-bidi-font-weight:
bold">Komite, “Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitimi Yasa Tasarısı”nın Genel görüşmesine
devam etti. Komite Yasa Tasarısı ile </span><span style="font-size:12.0pt;
line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif"">ilgili çalışmalarını
bir sonraki toplantısında ele almaya devam edecek. <o:p></o:p></span></div>
<div><b><u><span style="font-size:12.0pt;
line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif";mso-fareast-font-family:
"Times New Roman"">“Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitimi Yasa Tasarısı</span></u></b><b><u><span style="font-size:12.0pt;
line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif"">”nın Genel Gerekçesi:<o:p></o:p></span></u></b></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:
"Times New Roman","serif"">“Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin kurulduğu 1983
yılından bugüne özel eğitim gerektiren bireylerin eğitimleri 17/1986 sayılı
Milli Eğitim Yasası temel alınarak oluşturulan tüzük ve genelgelerle
yürütülmektedir. Özel eğitim hizmetlerinin sürdürülebilir ve nitelikli olması
hayati önem taşımaktadır çünkü özel eğitimdeki temel ilkelerden belki de en
önemlisi, erken yaşta ve ara verilmeksizin eğitim alabilme hakkının bireylere
sunulmasıdır. Bu ilkeyi uygulanabilir kılmanın en önemli koşulları ise,
kapsamlı yasal dayanak ve devamında gelecek olan güçlü kurumsal
yapılanmalardır. Özel eğitimin, genel eğitimin ayrılmaz bir parçası olduğu
günümüz dünyasında artık yadsınamaz bir gerçekliktir. <o:p></o:p></span></div>
<div><i><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif"">Öğrenme
için evrensel desenleme, farklılaştırılmış öğretim, kanıt temelli öğretmenlik
uygulamaları, destekleyici teknolojiler, olumlu tutum ve davranışların
desteklenmesi, kaynaştırma ortamında ki paydaşların işbirliği</span></i><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif"">
konuları özel gereksinimli bireylerin eğitiminde temel noktaları oluşturmaya
başlamıştır. Bu gelişmeler yanı sıra uluslararası mevzuat ve bu mevzuata imza
atan ülkeler eğitim programlarında tüm çocukları kapsama alacak biçimde “<i>hiç bir çocuk geride bırakılmaz</i>”
felsefesine uygun olarak yetersizlikten etkilenmiş bireylerin akranlarıyla
birlikte eğitim almasını gerekli kılacak eğitim ortamlarını düzenlemeye
başlamıştır. Bu konudaki uluslararası mevzuata kısaca bakacak olursak:<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span style="font-size:12.0pt;
font-family:"Georgia","serif";mso-fareast-font-family:Georgia;mso-bidi-font-family:
Georgia">•<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">10
Haziran 1994 tarihlerinde İspanya'nın Salamanca şehrinde, 92 devleti ve 25
uluslararası kuruluşu temsil eden 300 den fazla kişi bir araya geldi. Amaçları,
özellikle özel eğitim gerektiren çocuklar olmak üzere, okulu tüm çocuklara
hizmet verecek şekilde güçlendirerek, "kapsayıcı eğitim" (herkesi
kapsayan eğitim) yaklaşımını geliştirmek ve "herkes için eğitim"
hedefini gerçekleştirmekti.<o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif"">Salamanca
Bildirgesi:<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span style="font-size:12.0pt;
font-family:"Georgia","serif";mso-fareast-font-family:Georgia;mso-bidi-font-family:
Georgia">•<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Herkes
için Eğitim<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span style="font-size:12.0pt;
font-family:"Georgia","serif";mso-fareast-font-family:Georgia;mso-bidi-font-family:
Georgia">•<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Her
çocuk, eğitim görme temel hakkına sahiptir.<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span style="font-size:12.0pt;
font-family:"Georgia","serif";mso-fareast-font-family:Georgia;mso-bidi-font-family:
Georgia">•<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Her
çocuk, kendine özgü özelliklere, ilgi, yetenek ve öğrenme ihtiyaçlarına
sahiptir,<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span style="font-size:12.0pt;
font-family:"Georgia","serif";mso-fareast-font-family:Georgia;mso-bidi-font-family:
Georgia">•<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Özel
eğitim gereksinimi olanlar, normal okullara devam edebilmeli ve bu okullar
onların ihtiyaçlarını karşılayabilecek, "çocuğu merkeze alan" eğitim
sistemi içinde yetiştirmelidir.<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span style="font-size:12.0pt;
font-family:"Georgia","serif";mso-fareast-font-family:Georgia;mso-bidi-font-family:
Georgia">•<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Zorlayıcı
başka sebepler olmadıkça, bütün çocukları normal okullara kayıt ederek, hukuki
ve politik bir konu olarak kapsayıcı eğitim prensibini kabul etmelerini,
Kapsayıcı eğitimin mesleki yönünde olduğu kadar, erken tanı ve müdahale
yollarında da daha çok gayret harcamalarını ve daha pek çok konuda temennileri
içermektedir.<o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif"">Salamanca
Bildirgesi yanı sıra Birleşmiş Milletler Engelli Hakları sözleşmesi de bu
konuda önemli ipuçları vermektedir. 13 Aralık 2006 tarihinde Birleşmiş
Milletlerce kabul edilen ve 30 Mart 2007 tarihinde imzaya açılan sözleşme, 27
Temmuz 2010 tarihinden itibaren ülkemizde de yürürlüğe girmiştir. Bu sözleşme,
engelli bireylerin haklarına bütüncül olarak yaklaşmaktadır. Bu sözleşmenin 24.
Maddesi eğitim hakkıyla ilgili düzenlemeleri kapsar.<o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:
115%;font-family:"Times New Roman","serif"">(a) Özürlüler, özürleri nedeniyle
genel eğitim sisteminden dışlanmamalı ve özürlü çocuklar özürleri nedeniyle
parasız ve zorunlu ilk ve ortaöğretim olanaklarının dışında tutulmamalıdır;<o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:
115%;font-family:"Times New Roman","serif"">(b) Özürlüler yaşadıkları çevrede
bütünleştirici, kaliteli ve parasız ilk ve orta öğretime diğer bireylerle eşit
olarak erişebilmelidir. <o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:
115%;font-family:"Times New Roman","serif"">(c) Bireylerin ihtiyaçlarına göre
makul düzenlemeler yapılmalıdır; <o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:
115%;font-family:"Times New Roman","serif"">(d) Özürlülerin genel eğitimden
etkin bir şekilde yararlanabilmeleri için genel eğitim sistemi içinde ihtiyaç
duydukları desteği almaları; <o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:
115%;font-family:"Times New Roman","serif"">(e) Özürlülere yönelik
bireyselleştirilmiş etkin destekleyici tedbirlerin, özürlülerin eğitime tam
katılımı/bütünleştirme hedefine uygun olarak akademik ve sosyal gelişimi
artırıcı ortamlarda sağlanması.<o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:
"Times New Roman","serif"">Taraf Devletler özürlülerin toplumun eşit üyeleri
olarak eğitime tam ve eşit katılımlarını kolaylaştırmak için yaşamı ve sosyal
gelişim becerilerini öğrenmelerini sağlamalıdır. Taraf Devletler bu amaçla
aşağıda belirtilen uygun tedbirleri almalıdır: <o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:
12.0pt;line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif"">(a) Braille ve
diğer biçemlerdeki yazıların okunmasının öğrenilmesi, beden dilinin ve
alternatif iletişim araçları ve biçimleri ile yeni çevreye alışma ve bu çevrede
hareket etme becerilerinin öğrenilmesini, akran desteği ve rehberlik
hizmetlerinin kolaylaştırılması; <o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:
12.0pt;line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif"">(b) İşaret
dilinin öğrenilmesine, işitme ve konuşma özürlülerin dilsel kimliğinin
gelişimine yardımcı olunması; <o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:
12.0pt;line-height:115%;font-family:"Times New Roman","serif"">(c) Görme,
işitme veya hem görme hem işitme- konuşma özürlülerin özellikle çocukların
eğitiminin en uygun dille, iletişim araç ve biçimleriyle, onların akademik ve
sosyal gelişimini artırıcı ortamlarda sunulmasını sağlamak.<o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:
"Times New Roman","serif"">Uluslararası yeni uygulamalar şu an KKTC’de
uygulanmakta olan “bütünleştirilmiş eğitimi” yaygınlaştırma yönündedir. Şu an
öğrenciler, herhangi bir etiket almadan normal gelişen akranlarıyla “kaynak
oda” dan aldıkları destekle tüm gelişmiş ülkelerde de olduğu gibi öğretim
görmektedir. İşte bu bağlamda ayrı bir yasayla özel gereksinimli çocuklar,
alandaki son gelişmelere ve kaynaştırma/ bütünleştirmeye sağlanması ve ailenin
de gebelik döneminden itibaren sürecin içerisine dahil edilmesi elzemdir. Hazırlık
aşamasında eğitim öğretim alanındaki güncel bilimsel yaklaşımlar, İnsan Hakları
Evrensel Bildirgesi, Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi, Avrupa
Birliği Kriterleri ile KKTC Anayasası, Milli Eğitim Yasası gibi ulusal ve
uluslararası ölçekli mevzuat metinlerinin iç tutarlılık temelinde ele alındığı
bu yasa önerisi ile özel eğitim gerektiren bireylerin;<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";mso-fareast-font-family:
"Times New Roman";mso-ansi-language:TR">a)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";"> </span></span><!--[endif]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";mso-ansi-language:
TR">Nitelikli ortamlarda ve bilimsel yaklaşımlar ışığında erken tanılanmaları,<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";mso-fareast-font-family:
"Times New Roman";mso-ansi-language:TR">b)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";"> </span></span><!--[endif]--><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";mso-ansi-language:
TR">En az sınırlandırılmış eğitim ortamlarına mümkün olan en erken yaşta
yerleştirilmeleri,<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman"">c)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";"> </span></span><!--[endif]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Kıbrıs
Türk Milli Eğitimi’nin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda. Örgün
nitelikteki genel ve mesleki eğitim görme haklarını parasız ve parasız yatılı
kullanabilmeleri,<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman"">d)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";"> </span></span><!--[endif]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Tüm
gelişimsel özellikleri dikkate alınarak hazırlanacak bireyselleştirilmiş eğitim
programlarından (BEP) yerleştirildikleri eğitim ortamlarının tüm olanakları ile
faydalanmaları,<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman"">e)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";"> </span></span><!--[endif]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Eğitim
ve destek hizmetleri sunulurken akranları ile birlikte olmalarına özen
gösterilmesi,<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman"">f)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";"> </span></span><!--[endif]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Öğrenim
hayatlarının her aşamasında,
bireyselleştirilmiş eğitim programlarında belirtilen özellikleri dikkate
alınarak değerlendirilmelerinin yasal güvence altına alınması,<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman"">g)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";"> </span></span><!--[endif]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Her
türlü rehabilitasyon hizmetlerinden ihtiyaçları doğrultusunda kesintisiz
faydalanmaları,<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman"">h)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";"> </span></span><!--[endif]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Gelişimleri
doğrultusunda yeni eğitim programlarına veya uygun üst eğitim kurumlarına
yerleştirilmelerine olanak sağlayacak etkin izleme hizmetlerinden
faydalanmaları<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman"">i)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";">
</span></span><!--[endif]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman","serif"">Ailelerinin de sunulacak tüm hizmetlerin
karar ve uygulama aşamalarına etkin olarak katılımı,<o:p></o:p></span></div>
<div><!--[if !supportLists]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman"">j)<span style="font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: "Times New Roman";">
</span></span><!--[endif]--><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman","serif"">Özellikle yaygın eğitim olanaklarının
genişletilmesi ile yaşam boyu eğitim hizmetlerinden yararlanarak gerek mesleki
ve gerekse sosyal yaşam becerileri açısından toplumun aktif fertleri olmaları,
öncelikli olarak amaçlanmaktadır.<o:p></o:p></span></div>
<div><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif""> <o:p></o:p></span></div>
<div><span lang="EN-US" style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Bu
amaçlar gerçekleştiğinde, özel gereksinimli bireylerin yaşam standartları yükseltilerek,
toplumda daha fazla kabul görmeleri sağlanacak ve her türlü eğitim hakları
güvence altına alınmış olacaktır. Bu amaçlar doğrultusunda 17/1986 Milli Eğitim
Yasası’nın 52’nci maddesi kaldırılarak yerine daha kapsayıcı olarak Özel
Gereksinimli Bireylerin Eğitimi Yasa Tasarısı’nın yapılmasına gerek
duyulmuştur.”<o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif""><o:p> </o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"">Komite
toplantısına davetli olarak, Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı, Personel
Dairesi, Sosyal Hizmetler Dairesi, KKTC Özel Eğitim Vakfı, ELA Özel Eğitim
Merkezi ve Güneşköy 18 Yaş Üstü Engelli Rehabilite Merkezi’nden yetkililer
katılarak konu ile ilgili görüş ve önerilerini bildirdiler. <o:p></o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif""><o:p> </o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif""><o:p> </o:p></span></div>
<div><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";mso-bidi-font-weight:
bold">HP Milletvekili Jale Refik Rogers Başkanlığında toplanan İdari, Kamu ve
Sağlık İşleri Komitesi</span><span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-bidi-font-weight:bold">
toplantısına, CTP Milletvekili Komite Başkan Vekili Fazilet Özdenefe, UBP Milletvekili
Resmiye Canaltay, UBP Milletvekili Menteş Gündüz ve HP Milletvekili Hasan Topal
katıldı. Komite toplantısına ayrıca TDP Milletvekili Zeki Çeler katıldı.<o:p></o:p></span></div></div>